Jak powiesić plakaty nad stołem w jadalni?

Jak powiesić estetyczną i spójną galerię nad stołem w jadalni? Szare/białe/beżowe ściany - jakie kolory plakatów wybrać? Na co postawić, aby przestrzeń stała się klimatyczna i przytulna?
-
Często powyższe pytania padają na forach wnętrzarskich. W tym wpisie znajdziecie mały przewodnik po rozwiązaniach, które można od razu zastosować we wnętrzu. Jest to pierwsza część, w której skupię się  na galeriach nad stół jadalniany. W kolejnej podam przykładowe rozwiązania na ścianę TV - jak połączyć ekran telewizyjny z galerią plakatów. W trzeciej części znajdą się rozwiązania nad sofę / narożnik w salonie. Już teraz zapisz się do mojego newslettera aby otrzymać powiadomienie. Zapraszam serdecznie! 

podstawach aranżowania galerii (skali, proporcjach, osi, środku ciężkości etc) pisałam już we wpisie Jak aranżować galerie plakatów? jest on nadal aktualny i zawiera 6 podstawowych zasad, którymi warto się kierować przy wieszaniu każdej galerii. Polecam Wam również do niego zajrzeć :) 
Teraz skupimy się konkretnie na galeriach wieszanych nad stołem w jadalni/kuchni lub salonie. Wybór plakatów jest oczywiście zależny od indywidualnych upodobań :) ale pokusiłam się o stworzenie małego przewodnika dla tych, którzy nie wiedzą jak zacząć. A więc do dzieła! 
-
Po pierwsze wybór kolorystyki w kontekście koloru ścian.
Nie oszukujmy się, najpopularniejszymi kolorami we wnętrzach są nadal: biel, szarość i beż. Jeżeli tak jak ja jesteś posiadaczem ścian w którymś z tych neutralnych odcieni, to masz przed sobą bardzo łatwą drogę :)
Zarówno na ścianach ciemno szarych jak i biało beżowych dobrze prezentują się plakaty w odcieniach zieleni. Jednak nawet decydując się na ogólnie pojętą zieleń, możemy zastosować dwa rozwiązania: 1. Wykorzystanie kontrastów lub 2. Działanie stonowaną gamą kolorów.
Wybierając wariant 1. Wykorzystujemy kontrasty barwne.  Czyli na chłodnej (szarej ścianie) wieszamy plakaty w ciepłych odcieniach: trawiasto - zielone, żółtawe, czerwone. I odwrotnie, na ścianach ciepłych (beże, ecru) plakaty w chłodnych kolorach: szafirowa zieleń, biel, róż, błękit.

PRZYKŁADOWE PROPOZYCJE
Ściana beżowa > EukaliptusMagnolieBluszczMonsteraKwiat Grochu

Wybierając wariant 2. Wykorzystanie stonowanej palety - działamy dokładnie odwrotnie, na ścianach szarych wieszamy plakaty w chłodnych odcieniach (szafiry, błękity, turkusy), na beżowych (żółcienie, czerwienie, ciepłą zieleń). 
Oba kierunki są jak najbardziej trafne :), ale prowadzą do zupełnie innych efektów. Stawiając na kontrast - wprowadzimy do wnętrza dynamikę, "wibracje", zabawę. Stonowana chłodna paleta wprowadza do wnętrza wyciszenie, harmonię, ale i melancholię. Ciepła paleta z kolei nastraja nas radośnie, kojarzy się z przytulnością i jedzeniem :).  
Czyli odpowiadając na pytanie w temacie posta - na co postawić, aby jadalnia stała się bardziej klimatyczna i przytulna? -Zdecydowanie na obrazy w ciepłych tonach!  

PRZYKŁADOWE PROPOZYCJE

Jak odcień ściany wpływa na odbiór plakatów?
Najlepiej widać to na poniższych przykładach. We wszystkich propozycjach galerii pokazanych w tym wpisie, jako tła używałam naprzemiennie trzech kolorów farb marki Tikkurila. Ciepłą biel: White, chłodną biel: Foam i szarość: Deco grey 1923

*W lewym rogu znajdziecie informację jaki kolor farby był zastosowany w danym przypadku.
  
-

Kolejnym elementem układanki jest styl i kolor ram.
Podam Wam czym ja kieruję się wybierając oprawę plakatów.
1. Po pierwsze biorę pod uwagę kolor ściany i kolor tła plakatu. Plakaty z białym tłem opti white, takim jakie stosuję w niektórych plakatach Ceci Bloom, mają specjalną powłokę odbijającą światło, przez co często sprawiają wrażenie jaśniejszych od białych ścian i ram dostępnych na rynku np w Leroy Merlin. Dlatego wybierając plakat z białym tłem polecam oprawienie go w ciemniejszą/kontrastującą ramkę, aby wyraźnie odciąć się od powierzchni ściany oraz uniknąć efektu "żółtej ramy". 
2. Po drugie styl wnętrza i kolorystyka mebli. Oprócz koloru ścian ważne jest, aby wziąć pod uwagę styl/charakter wnętrza, a przede wszystkim stołu i krzeseł, nad którymi planujecie galerię. Jeżeli posiadacie drewniany stół fajnie by było ramą nawiązać do jego charakteru. Czyli postawić na grubszą, drewnianą, pudełkową ramę. Jeżeli wnętrze jest nowoczesne dobrze sprawdzą się aluminiowe, czarne lub stalowe ramki. Styl rustykalny i skandynawski z kolei uwielbia rzeźbione i dekoracyjne ramy w odcieniach bieli, szarości i beżu. Jeżeli chcecie abym rozwinęła bardziej temat ram i oprawy dajcie mi znać w komentarzach. 
3. Po trzecie wydobyć detale - charakterem ram możemy fajnie podkreślić detale wnętrza np. stosując ramy nawiązujące do metalowych nóg stolika kawowego, złotych uchwytów szafek czy ramy lustra. Na tym etapie zaczyna się prawdziwa zabawa w urządzanie wnętrza :) 
Na koniec KONKRET - krok po kroku jak powiesić plakaty na ścianie.
Jeżeli macie już wybrany zestaw, wiecie które plakaty i ramki będą najlepiej współgrać ze stylem waszego mieszkania, czas na ostatnie wyzwanie! 
Poniżej schemat, który możecie zastosować do powieszenia dowolnej galerii nad stołem, lub wyspą kuchenną, jeżeli tylko dysponujecie ścianą 130x190cm.

Jak powiesić plakaty na ścianie - 5 kroków:
1.Wyznacz osie - będą to dwie linie, do których będziesz odnosić się wieszając kolejne obrazy. Osie mogą (ale nie muszą) pokrywać się z osią stołu/ściany. Osobiście uważam, że delikatna asymetria między prawą, a lewą stroną jest bardzo przyjemna dla oka ;)
2. Przecięcie osi - nie powinno znajdować się wyżej niż 130/140cm nad podłogą chyba, że dysponujesz ścianą wysokości 300cm, wtedy przesuń punkt na wysokość 150cm
3. Pierwszy obraz - ustal, który obraz powiesisz jako pierwszy, jego rozmiar narzuci układ galerii. Na powyższym przykładzie jako pierwszy obraz wybrałam Bluszcz w rozmiarze 50x70cm. 
4. UWAGA najtrudniejsza część > odmierz 25cm od blatu stołu i zawieś na tej wysokości wybrany pierwszy obraz. Jego krawędź powinna pokrywać się z wyznaczoną osią pionową. Od tej osi odmierz 10cm, aby wyznaczyć miejsce zawieszenia drugiego obrazu, jego krawędź górna powinna pokrywać się z osią poziomą.
5. Regularne odstępy - przy głównych osiach zastosuj 10 centymetrowe odstępy pomiędzy obrazami. Przy pozostałych obrazach zawęź odstępy do 5cm. 

Voilà! :)

 -
Poniżej  przygotowałam 8 przykładowych galerii + szablonów z wymiarami, które mogą posłużyć jako inspiracja dla Twojego wnętrza.
Szablon 1.
W powyższym zestawieniu użyłam 10 plakatów: OrzechBluszczPalmy z białym passepartout, Magnolia 1EukaliptusPalmy mod 2,Magnolia 2Magnolia 3MonsteraPalmy mod 3
W powyższym zestawieniu użyłam 10 plakatów: OrzechBluszczPalmy z białym passepartout, Magnolia 1GerberaPalmy mod 2Magnolia 2Magnolia 3MonsteraPalmy mod 3

Szablon 2. 
W powyższym zestawieniu użyłam 8 plakatów: Bluszcz dyptykGerberaPalmy mod 2Magnolia 2Magnolia 3MonsteraPalmy mod 3
Szablon 3.

 
W powyższym zestawieniu użyłam 7 plakatów: GerberaPalmy mod 2Magnolia 2Magnolia 3MonsteraPalmy mod 3
Szablon 4.

W powyższym zestawieniu użyłam 5 plakatów: Eukaliptus - nowy!Magnolia 1Gerbera - nowa!Magnolia 2Magnolia 3

Szablon 5. 
W powyższym zestawieniu użyłam 5 plakatów: Eukaliptus - nowy!Magnolia 1Gerbera - nowa!Magnolia 2Magnolia 3
Szablon 6.
W powyższym zestawieniu użyłam 5 plakatów: Eukaliptus - nowy!Magnolia 1Gerbera - nowa!Magnolia 2Magnolia 3

Szablon 7.
W powyższym zestawieniu użyłam 4 plakatów: Eukaliptus - nowy!Magnolia 1Gerbera - nowa!Magnolia 2,

Szablon 8.

W powyższym zestawieniu użyłam 4 plakatów: BluszczOrzechBugenwillaRoszponka - nowa!


To by było na tyle :) jeśli uważasz, że treść mojego wpisu była przydatna zostaw komentarz lub like pod postem na Facebook'u. Dla internetowych twórców  takich jak ja otwiera to możliwość dotarcia do nowych odbiorców! Dziękuję <3

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz